Bineînțeles că am adorat întotdeauna Crăciunul, și nu cunosc nici măcar o persoană care să simtă altfel.. Până să înțeleg de fapt ce reprezintă l-am asociat cu zile intense de pregătiri culinare, bucurie multă, curățenie, inegalabilul Moș Crăciun și eram convinsă că toate se fac pentru el, pentru a-l primi așa cum se cuvine. Mulți ani nu am avut altă responsabilitate decât să împodobesc bradul, alături de tata. Se pare că niciuna dintre cele patru femei câte eram în casă nu ne pricepeam atât de bine la acest lucru, deoarece absolut în fiecare an el îl făcea. Mama gătea toate bunătățile, sora cea mare făcea prăjiturile, cea mijlocie era as la curățenie iar eu zburdam pe lângă fiecare și le mai dădeam câte o mânuță de ajutor sau le încurcam, după caz. Cadourile primite erau folositoare chiar dacă erau simple, primeam căciulițe, mănuși, bluzițe tricotate de mama, podoabe de brad confecționate de restul familiei din vată, pânză și mărgele, fructe și jucărioare care mă învățau ceva, nu tot felul de chestii inutile dar pompos ambalate.
După ce am crescut și am fost nevoită să particip activ la toate activitățile, Crăciunul mi-a plăcut la fel de mult. Îmi place și acum, când trebuie să le fac eu pe toate. Si totuși.. parcă era mai frumos atunci, demult.. Nu pentru că eram eu mică, ci pentru că viața și lumea erau altfel. Pentru că Moș Crăciun venea doar în noaptea dedicată lui, nu îl vedeai zilnic în toate magazinele, bananele și portocalele erau un deliciu exclusivist al acestor zile, pentru că nu aveam brazi artificiali, perfecți, și toată frumusețea pomilor stătea în îndemânarea și simțul estetic al celor care îi împodobeau. Nu prea existau pe-atunci case sau curți de bloc fără câte un om de zăpadă, ceea ce azi rar mai vedem. Toată casa mirosea a pădure, aveam globuri din sticlă, nu din polistiren și bomboane delicioase învelite în hârtie lucioasă și frumos colorată. Pe străzi vedeai frecvent copilași trași pe săniuțe de către părinți, mergeam la colindat din plăcere și nu primeam bani ci mere parfumate, colăcei și nuci. Era altfel deoarece prăjiturile erau făcute în casă (nu cumpărate din laboratoare) cu ingrediente naturale, și fiecare femeie se străduia să învețe secretele preparării lor pentru a-și impresiona familia și invitații; frișca grea și aromată se făcea din smântână grasă, cremele, foile, aveau ouă, miere și lapte proaspăt, nu erau făcute din prafuri.. vinul servit musafirilor era obținut din struguri de grădină, nu din pastile, pe colindători îi prindea dimineața în casele prietenilor și nu prin cluburi. Sunt multe alte detalii pentru care prefer Crăciunul de atunci în detrimentul celui de acum. Cu trecerea anilor am evoluat tehnologic dar ne-am pierdut din sensibilitate, din simplitatea aceea atât de plăcută, ne-am îndepărtat de ceea ce înseamnă omul în esența lui. Ne-am transformat în opulență și cam atât, în exterioare strălucitoare și interioare fade, plictisite. Și am transformat la fel și lucrurile din jurul nostru.
Însa, așa cum o fi, e Crăciun și e motiv de sărbătoare, așa că vă doresc tuturor să aveți parte de zile pline de spor, de magie, naturalețe, dragoste și tradiții. Meditați la ce-a fost, ce este, și ce-ar putea fi (atât în sensurile negative cât și cele pozitive) și, atât cât este posibil, nu dați priceperea mânuțelor voastre pe niciun produs fabricat în serie; nu schimbați tradiția pe niciun fel de modă.
Sărbători fericite!

20131222-135930.jpg

