(Nu pot să nu îmi exprim mirarea față de rapiditatea cu care s-a derulat acest an. E uimitor câte s-au întamplat, schimbat, modificat, și cu ce viteză).

Nu intenționez să țin o morală acidă înainte de Crăciun. Vreau doar să punctez câteva lucruri care mie îmi fură din magia cu care, altădată, ma invăluia această perioadă.
Da, îmi plac pregătirile, ador să împodobesc (orice!), iubesc luminițele din oraș și felul în care se potrivesc cu zăpada, imi place să împachetez și să personalizez cadouașe, îmi place și mai mult să le dăruiesc.. dar, e clar, detest magazinele inainte de sărbători.
Atâta disperare si lăcomie in oameni, mai rar.
Lumea se înghesuie și se împinge în fața rafturilor, de parcă alimentele s-ar primi gratuit, sau de parcă nu au mâncat nimic în ultimele cinci zile.
Urmează două zile de gătit (aceleași mâncăruri din fiecare an) în cantități industriale. Apoi, urmează două zile in care lumea bea și mănâncă în neștire, fapt care se lasă, de foarte multe ori, cu internări la Urgențe.
In timp ce unii se lăfăie în mijlocul ciolanelor afumate și ai cârnaților de casă, alții își mai fierb niște cartofi. Nu am să uit niciodată momentul de acum doi ani, când am intrebat o bătrânică ce pune pe masă, de Crăciun, și a arătat către o oală de cartofi fierți.
– Și carne aveți, doamnă?
– Domnișoară dragă.. vă bateți joc de mine..? Nu am eu bănuți pentru așa ceva..

Ei bine, acest tip de contraste sunt dramatice, și ar fi frumos dacă ați analiza măcar două minute acest lucru. Ca să vă dați seama că risipiți și consumați într-un mod total necontrolat, în timp ce ați putea gestiona mult mai bine, și mai sănătos, lucrurile. Iar dacă tot pregătiți atât de multă mâncare, ați putea face un coș pe care să îl dăruiți unui bătrân fără adăpost, sau unui vecin despre care știți că are lipsuri. Invățați să nu mai dați doar resturi și lucruri pe care voi nu le-ați mai folosi..

Mă enervează deja și campaniile de genul: „Să fim mai buni de Crăciun”. Mă irită pentru că nu sunt bine organizate, sunt făcute la nimereală și de multe ori sunt pline de ipocrizie. Pe de altă parte, nu prea reușesc să înțeleg cum se trezesc în unii, brusc și dintr-odată (doar de Crăciun) sentimente de compasiune si milă.. Dar, trecem peste acest aspect.
Majoritatea grupurilor care organizează astfel de evenimente (mai nou) cumpără ciocolată, bomboane, mașinuțe și păpusi la greu.
Dragii mei.. v-aș ruga ca, inainte de a face o astfel de acțiune, să dați o fugă până la copiii pe care vreți să îi ajutați, și să vedeți de ce anume au nevoie. Vă garantez că nu jucăriile si ciocolata sunt prioritare. S-ar putea să vi se ceară hăinuțe, cizmulițe călduroase, rechizite, un pat.. un încalzitor, un aragaz, o lampă, medicamente sau podoabe de brad.
Vă garantez, de asemenea, că nu centrele sociale sunt locurile in care trebuie să acționați. Există o mulțime de copii care, deși au părinți, suferă de lipsuri mult mai acute, prin urmare faceți un mic studiu social. Pe cei din Maramureș mă ofer să ii ajut eu cu informații. Bineînțeles că gestul vostru este lăudabil, dar pe lângă acest lucru, ar fi bine să fie și folositor, deoarece altfel riscă să fie degeaba.

Eu, în schimb, imi promit mie că nu voi mai organiza niciodata evenimente caritabile, generale, în această perioadă.
Incepând de anul viitor, voi organiza acest gen de campanii periodic, la inceputul fiecărui anotimp. Și îi rog pe cei care m-au ajutat până acum in preajma Crăciunului, să o facă și în celelalte ocazii. Efortul va fi practic același, dar împărțit mult mai bine și mult mai eficient.

In rest, nu pot decât să vă urez să aveți parte de niște zile frumoase și pline de ințelepciune.
Și nu, nu fiți mai buni de Crăciun, ci, odată cu acest Crăciun, începeți să fiți mai buni. Din ce în ce mai buni.
Sărbatori fericite!

